Hi-hat cupcakes från Leilas

Japp ikv skulel bli kvällen med stort K. Jag har längtat efter dessa cupcakes i två veckor nu. LindaKusin bjöd på dem när hon fyllde år och då var det så jäklarns goda. Dock så skäms jag över resultatet för att jag var så otålig, återkommer till det, men sedan är jag besviken också. De var inte alls lika goda som jag minns dem....

Man börjar med att göra ett grundrecept på chokladmuffins. Det står att det är för 12 muffins men jag fick då minst 16 stycken. Det beror nog mycket på strl på formarna, men jag tycker att många recept är överskottsberäknade. Hursomhelst här kommer receptet för själva muffinsarna:

3 ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50g smör
1 dl gräddfil (fast jag använde matlagningsgrädde för det fanns hemma och fungerade perrans)
2 msk kallt kaffe
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt (som jag uteslöt, jag menar vad ska salt vara bra för det tar jag nästan alltid bort)
100g mörk choklad. (i massvis med recept står det ditskrivet "av god kvalitet", kvaliteten spelar ingen roll vad jag har erfarit iaf, så vanlig mörk blockchoklad funkar utmärkt)

How do to then:

1.  Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt vitt och poröst
3. Smält smöret, häll i kaffet och gräddfilen/matlagningsgrädden
4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt om du nu ska ha med det. Blanda sedan ner allt i äggsmeten. (Fast jag blandar aldrig alla de torra ingredienserna, det är ju bara till för att bakpulvret liksom ska nå till hela smeten, men än så länge har då aldrig det skapat några missöden för mig).
5. Hacka/bryt chokladen i bitar och smält den i vattenbad. Häll sedan ner den smälta chokladen tillsammans med allt annat.
6. Placera ut muffinsformar och fyll dem till 2/3 (alltså tvåtredjedelar). (Jag använde dubbla muffinsformar för de var på vippen att vilja vika ut sig och då hade ju allt blivit förstört. Så jag rekommenderar dubbla muffinsformar eller muffinsplåt om du har en sådan till hands).
7. In i mitten av ugnen ca 20 minuter.

Allt detta med själva muffinsarna gick hur bra som helst. Det är nu till själva "hatten" som jag klantade till det.

Till skummet, eller vad man nu ska kalla det, behövs:
6 äggvitor
8.5 dl strösocker, (fast man skulle faktiskt kunna til lite mindre om man känner för det, det känner jag att det inte hade suttit helt fel).
Saft av 1 citron, (vilket jag skippade och bytte ut mot lite sådanhär citrongrej som man kan köpa i mataffärer, fast jag sprutade i en sådan obetydlig mängd att jag tycker att man kan strunta i citronen helt och hållet).
2 tsk vaniljsocker.
200 g mörkchoklad.

Hur man gör:
1. Blanda äggvitor och strösocker i en rostfri bunke, t.ex en kastrull om du inte har ngn rostfri riktig bunke (så som fallet var hos mig). Vispa fluffigt i 1 minut.
2. Sätt bunken/kastrullen i ett vattenbad (med kokande vatten då såklart) Vispa till sockerkristallerna har smält. (för mig smälte de aldrig riktigt utan kanskebara löste sig litegranna. Jag stod där i drygt tio minuter och kämpade på, men nej sockerkristallerna envisades med att finnas kvar. Men det fungerade ändå om jag bara hade haft tålamod).
3. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa ner vaniljsockret. Vispa med elvisp ytterligare några minuter för att få smeten luftigare och svalare. Just det här med svalare är viktigt så om du inte orkar stå och vispa tills den svalnat och tjocknat så ställ den svalt någonstans ett tag. (Det var det misstaget jag gjorde, så min fyllning eller vad man ska kalla det, topping kanske, blev alldeles för rinnig därav misslykandet)
4. När den är stel nog så kan du fylla på en sådanhär spritstub med ganska stor öppning och ringla på muffinsarna som också bör vara svala.
5. Låt allting stelna i kylen. börja undertiden de är i kylen att smälta chokladen i ett vattenbad.
6. När chokladen är smält så kan du pensla, ringla eller doppa på chokladen på dina fina hi-hat cupcakes och sedan är de ätklara.

Om ni vill kopiera recpetet och tycker att mina små kommenterar är jobbiga, ta bara bort det jag har inom parentes :)

Lycka till, hoppas det går bättre än det gjorde för mig... skämmigt.

Jag vågar bara visa mitt lyckade.


Olivia, Elina, Julia och Gurra blev mina smakare, goda var muffinsarna, men det var ngt som inte stämde alltså... hatar att misslyckas med baket.

Kommentarer
Postat av: jenny

Jag har likadana formar som du! dom är asfina! :D

2009-01-25 @ 15:18:01
Postat av: Anonym

Tjoo! Vi vispade jättelänge första gången vi gjorde muffinsarna, eller Stefan vispade :P sen när vi gjrode de i Norrköping orka vi inte vispa så länge så de blev sockriga och hårda :/

2009-01-25 @ 19:41:41
Postat av: Johanna

Jag har också gjort dem och mina blev inte heller så himla bra. Skämmdes också över resultatet ;b

2009-02-24 @ 00:23:29
URL: http://johannanonstop.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0