Dinkelbullar med massa goda frön

Megagoda och nyttiga samtidigt som de är enkal att göra. Dessa småbröd älskar jag och mami :D Ännu ett recept som jag tackar Leilas bok för, med några små justeringar såklart.



Ingredienser:
35g jäst
1 tsk hel anis
1 tsk hel kummin
50g smör
2 msk honung
3 dl kallt vatten
1 dl solrosfrö
1 dl pumpakärnor
2 tsk flingsalt
3 dl dinkelmjöl (om du har 1 dl dinkelfullkornsmjöl och 2 dl vanligt dinkelmjöl kan du dela upp det så, men jag körde på 3dl dinkelmjöl rakt av)
1 dl grahamsmjöl
4-5 dl vetemjöl

ägg till pensling
valfria frön, jag använde solrosfrön och linfrön. Eller inga alls.

Instruktioner:

1. Smula jästen i en bunke
2. stöt kummin och anis i en mortel, (har du ingen mortel, försök hacka dem så gott det går)
3. smält smöret, blanda i kryddorna du stött, och häll i honungen. Tillsätt det kalla vattnet. Häll sedan allt över jästlösningen.
4.Rosa solrosfrö och pumpakärnor tillsammans med flingsaltet i en torr kastrull. När det börjar poppa och lukta gott är det färdigt, akta så att du inte bränner fröna. Solrosfröna vill bli färdiga innan så det är dem du ska ha koll på.
5. Blanda ner mjöl lite i taget, jag gjorde en mjölblandning av alla de sorter man skulle ha och hällde sedan i det.
6. Arbeta ihop degen några minuter för hand.
7. Jäs under bakduk ca 40 min.
8. Sätt ugnen på 200 grader
9.Häll ut degen på mjölat bord, dela degen i 14 bitar och forma till små runda bröd. Lägg de på en plåt med bakplåtspapper.
10. Pensla bullarna med ägg, häll på de frön du vill ha sedan bär det av in i mitten av ugnen ca 10 minuter.

Dessa är helt oemotståndliga när det är nybakade med smör och ost. Sedan doppar ju jag alltind i mjölk, men det har visat sig är inte lika populärt. Av någon anledningen känns detta också som ett tjejbröd, varken min bror elelr far gillar frön så det är vad jag grundar detta på. haha. 

Lycka till allesammans :) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0