Chokladmuffins med chokladfyllning


Detta blir ungefär 14 st, beroende på storleken på din formar. Dessa är så roliga att göra, för oftast slipper man upp på affären och handla ingredienser. Det är inget ovanligt i dem alltså, utan bara sådant man brukar ha i skafferiet. Oh ändå blir de speciella och inte som alla andra muffinsar.

Ingredienser:
100 g smör eller margarin
2 ägg
2.5 dl strösocker
1.5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

1. Smält smöret
2. Vispa ägg och socker pösigt och rör sedan ner de smälta smöret.
3.Blanda alla de torra och rör ned i resten utav smeten.
4. Häll ned i muffinsformarna så som du tycker det passar, grädda sedan i ca 15 minuter i 175 grader. Låt svalna.

Dags för fyllning.

Ingredienser till den:
50 g smör eller margarin
1.5 msk mjöl
0.5 dl socker
1 dl mjölk
1 dl grädde (jag hade inte vispgrädde hemma så jag använde hälften vaniljvisp hälften matlagningsgrädde och det fungerade utmärkt)

1. Smält smöret
2. Häll i mjöl, socker och kakao i det smälta smöret, rör om till jämn smet.
3. Tillsätt grädde och mjölk och koka tills smeten tjocknar, det går ganska så fort.
4. Gör fördjupningar med fingrarna eller en gaffel i de avsvalnade muffinsarna, häll ner fyllning.
5. Ställ muffinsarna kallt ett tag, sedan är det bara att servera.

De funkar utmärkt att frysa och sedan ta fram också.

Jag lovar, detta är de bästa rena chokladmuffinsarna jag vet, fast då har jag ju inte provat Leilas med chokladfrosting heller...


Kommentarer
Postat av: Linda

vilka söta muffinsformar :)

2009-03-07 @ 21:58:24
URL: http://glitters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0