Jokkis Cookies

Måste bara säga att dethär är ngt av det godaste jag vet och någonsin har bakat. Helt ärligt så vet jag inte en enda människa som inte har gillat dem!


Dessa är så lätta att göra och det blir så många så förhoppningsvis räcker de länge också, fast okej, inte om man har ett kakmonster till bror som jag har....

36 st brukar det bli när jag gör dem.

Ingredienser:
200g smör
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
2 ägg
100g mjölkchoklad, eller blockchoklad (all choklad går ju som att välja själv med smak, sort och mängd, jag gillar mkt och allt)
50g vit choklad
50 g mörkchoklad.
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 msk vaniljsocker

Hur att göra:
1. Ugnen ska vara på 175 grader
2. Rör smör och socker, allt socker.
3. rör ner äggen, hacka även choklader. Jag har ett enastående tips när du ska hacka choklad. gör en öppning i förpackningen, helt långsidan t.ex, men ta inte ut chokladen därifrån, stoppa in allt i en plastpåse, lägg allt på ett underlag som inte ger något jag kallar "tillbakastuds". Vårat stengolv i hallen passar utmärkt. Sedan är det bara att ta skärbrädan där och och sitta och hamra. Ser väldigt stört ut men är kul och går fort. Några stora  bitar blir det ju alltid, då får man lov att anvnäda kniven ändå.
4. Blanda mjöl, bikarbonat, vaniljsocker och den hackade chokladen. Vänd ner tillsammans med det andra.
5. Klicka ut på en bakplåtspapperklädd plt (för att slippa disk) ca 1 msk per kaka. Det ser lite flummigt ut, men var bara lugn väl inne i ugnen händer mirakel och du får jäätefina cookies.
6. Alltså in i ugnen i sa 15 min. De är godast ganska ogräddade så det blri sega, egentligen en smaksak men men...

Lycka till och låt smaka, de rä fantastiska!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0