Hallongrottor

Hallongrottor alltså, så jäklarns goda och ändå så "vanliga". När jag fyllde år kände jag att bordet var så fullt med nymodigheter att mormor och morfar kanske inte riktigt skulle gilla vad de åt. Inte heller Pappa för den delen, han är som van vid sin mammas fikabröd.

För ungefär 30 st små:

4.5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker (häll på hur mkt du vill ha, jag går alltid på chans)
200 g smör eller margarin

Fyllning: ca 1 dl hallonnsylt, eller tryck ned så mkt ni vill.

Hur att göra:
(ugnen 200 grader)
1. Blanda alla torra ingrediener.
2. Skär matfettet i mindre bitar och tillsätt.
3. Arbeta ihop degen, jag använder oftast händerna.
4. Antingen låter du degen vara i kylen för att liksom dra ihop sig ett tag, eller så tillsätter du 1 msk vatten, det gjorde jag.
5. Rulla små bollar av degen, lägg ned dem i formarna, för en grop med fingret, fyll på med sylten.
6. Grädda ca 10 min eller tills du ser att de fått lite färg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0